عام سعيد ... قصيدة جديده
عام سعيد .
ياحابسه من عينى الغميد . ياواقفه قدامى وتضج ... عاطفه وحنان وافراح وعيد . يامهرجانات من الق .. ياروعه .. يابت ياسماح من كل لون . يابت تصب مطره وتولع نار شجون . ياروح مدسدسه فى وهج .. ترجاكى بالشوق العيون . يوما تمرقى من العدم .. وتبقى من صمت الليالى المترفات .. فوران سكون . وتشعى نور .. تنشرى كون . قبال تمرقى من المسام .. قبل انفجار المستحيل ميلاد حياه وسكه واكون . لاحوله من زمنا يجيبك ومابتجى لاحوله من هادى الظنون . غنيتلك الآهات لحون . ياسارجه خيلك ليل عشم . كم من سنين كم كم وكم . مابحه صوتى ولا انكتم . راجيك سنين . متحدى بيك زمنى الضنين . شايلك نغم . عايش معاكى على يقين .. بلقاكى ماعشتك وهم . ماخنته جيتك ذات صباح .. لاشوقى فى يوم انهزم . بس وين صهيلك منتظر .. واقف على طرف الدرب . راجيك تجى .. تمطر علىّ سحبك تكب . افتح علىّ باب المروق .. وادخل عليك فاتح على روحك مسارب روحى شوق باكر خلاص عكرك يروق يابت موزعه فى العصب . وهاجه انت كما الشمس .. معطونه حن .. هطاله حب . ممزوجه بى طيب الارض حبك فرض . خاطرك معاك .. لاقينى من داخل دواخلى الضمتك . فاتح مسامى على هواك .. عاينى المداخل حقتك . يلا ادخلينى كما يجب . والشوق يحب . تلقينى جواك ضحكتك . د. ازهرى الحاج شرشاب دبى 1/1/2012 |
[justify]
العزيز د. أزهرى الحاج شرشاب، فخيم التحايا عظيم الأشواق، لك وللأهل والعيال، وكل عام وأنتم بخير. شكراً أزهرى على هذا النبض، شكراً أنَّك حىٌّ وهم ميَّتون. معزتى التى تعلم، حُسين. [/justify] |
سلام
اخى العزيز حسن شكرا على كلماتك وكل سنه والاسره بخير واشتياقى الى لقياك
|
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ازهري الحاج شرشاب http://sudanyat.org/vb/images/buttons/viewpost.gif راجيك تجى .. تمطر علىّ سحبك تكب . افتح علىّ باب المروق .. وادخل عليك فاتح على روحك مسارب روحى شوق باكر خلاص عكرك يروق يابت موزعه فى العصب . وهاجه انت كما الشمس .. معطونه حن .. هطاله حب . ممزوجه بى طيب الارض حبك فرض . خاطرك معاك .. لاقينى من داخل دواخلى الضمتك . فاتح مسامى على هواك .. عاينى المداخل حقتك . يلا ادخلينى كما يجب . والشوق يحب . تلقينى جواك ضحكتك . د. ازهرى الحاج شرشاب دبى 1/1/2012 التحيه و التجله لكل بكل امنيات العام الجديد و ما تصبو اليه بيها و معها تحقق بوهج كلماتك الانيقه تمنياتى ليك بالعافيه و العمر المديد وشكرا ان جعلتنى اتمدد بين الكلمات و الطاقات |
اقتباس:
يا للروعة والجمال..... د. ازهري أهديك [aldl]http://forum.ro7ee.com/r7e/image_134679825_7215.jpg[/aldl] |
سلام
سلام يانغم وشكرا ليك كتير وياريت نقدر نرضى كل الرائعين
الاخ اشرف لك تحياتى وتقديرى ان جعلتنى احد الاحباب واهديتنى ورده تسلم ياجميل |
اقتباس:
وكل الضجيج على مرمى البصر! شكرًا يا دكتور على النص المكرّب. |
بسم الله الرحمن الرحيم
بهذه الإطلالة .. كيف لا يكون .. حقاً إنه عامٌ سعيد .. جميل يا شرشاب .. جميل جداً والله .. |
اووووووووو
دا كلو يا دكتور حب وضجيج كل هذا ونحن ولا ع بالك كدا تخنق لانك براك شكرا يا مبدع ولا نضب معينك شكرا تاني وتالت وحنشوف الحكاية يا مولانا محبتي |
لا يشغلُ عن الوطن إلاَّ الوطن،
كل السنة إنتَ والأسرة الكريمة على أتم صحة وعافية. إفتقدناك وعذرناك هذا العام. ومن قبل التحيات والمحبة. |
| الساعة الآن 09:36 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 2
Copyright ©2000 - 2026, vBulletin Solutions, Inc.